poniedziałek, 19 marca 2012

"Szkoła demokracji" (cz.3)


"Dzieci" polskiej transformacji wobec dylematów demokracji, samorządów i moralnego wymiaru obywatelstwa. 
(odsłona trzecia)

W dniu 16 marca, przeprowadziliśmy w naszej szkole ankietę 
dotyczącą funkcjonowania i oceny samorządu szkolnego.

Dokładne wyniki  zaprezentujemy i omówimy podczas coraz bardziej zbliżających się trzydniowych działań, ale niecierpliwych już teraz zapraszamy do lektury wyników ankiety (umieszczonych poniżej) oraz na naszego bloga na portalu Centrum Edukacji Obywatelskiej gdzie także opublikowaliśmy jej dokładne opracowanie. 
 
 Post z plikiem - "wyniki sondy" jest do ściągnięcia z bloga CEO: TUTAJ   
Pełna wersja opracowania także poniżej 
Ankieta dotycząca samorządu szkolnego w VII Liceum Ogólnokształcącym.
Liczba przepytanych :  42 osoby.
(po trzy osoby z klas : IA, IB, IC ,ID ,IIA ,IIB ,IIC ,IIE ,IIIA ,IIIB ,IIIC ,IIID, IIIE )
 
 1.Czym Twoim zdaniem jest samorząd szkolny?
Najciekawsze odpowiedzi :
- „Jest to grupa uczniów , która jest łącznikiem między uczniami, a nauczycielami. Ich celem jest działanie na korzyść uczniów , a ich zadaniem jest zgłaszanie problemów do rozwiązania i wysuwanie propozycji mających polepszyć warunki nauki i atmosferę w szkole.”
-„Organizacja szkolna, w której skład wchodzą uczniowie sprawujący opiekę- władze nad różnymi imprezami, posiadają opiekuna – nauczyciela, który decyduje o wcieleniu pomysłów w życie.”
- „Organizacja szkolna, która organizuje różne apele, atrakcje i dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, które rozwijają zainteresowania uczniów.”
- „Drugi organ władzy w szkole.”
- „Samorząd szkolny to instytucja , która wpływa na życie szkoły- zmienia je, organizuje różnego rodzaju przedsięwzięcia. Jest otwarta na propozycje.”
2. Czy uważasz, że samorząd szkolny dobrze prosperuje w naszej szkole ? 
Oceń w skali od jeden do 10 . Odpowiedź uzasadnij.

a) Podział ze względu na klasy I, II i III

b) Podział ze względu profile
 

Uzasadnienia punktacji:

a) Zdanie niektórych osób , które oceniły samorząd szkolny najniższą punktacją.
-„ Czasami się zastanawiam czy w ogóle mamy samorząd szkolny, ponieważ nic się nie dzieje.”
-„Samorząd szkolny słabo nagłaśnia większość działań, które podejmuje.”
-„ Nie zauważyłam żadnych działań samorządu w szkole.”

b) Zdanie niektórych osób ,które oceniły samorząd szkolny na 5 punktów.
-„Nie jest źle, ale mogłoby być lepiej.”
-„Samorząd nie wykazuje się ani nadmiernie, a też nie jest tak , że nie robią nic, więc ocena jest wypośrodkowana.”
-„Samorząd organizuje różne imprezy, interesuje się działaniem szkoły, ale mało wprowadza zmian.”

c) Zdanie niektórych osób, które oceniły samorząd szkolny na minimum 8 punktów.
-„Imprezy okolicznościowe , odbywające się w szkole są dobrze zorganizowane.”
-„ Samorząd Uczniowski organizuje dużo zajęć pozalekcyjnych, debaty międzyszkolne, konkursy sportowe.” 
3. Czy zmieniłbyś/abyś coś w Samorządzie Szkolnym w naszej szkole ? Jeśli tak , to co ?

Co by zmienili, oto propozycje :
- „Zmieniłbym sposób wybierania Samorządu Uczniowskiego. Powinny odbywać się wybory.”
-„Chciałbym , żeby Samorząd Uczniowski bardziej liczył się ze społecznością szkolną.”
-„Organizowałbym więcej imprez , zająłbym się radiowęzłem.”
-„Przyspieszył bym proces przepływu informacji miedzy Samorządem Uczniowskim , a społecznością VII LO”
-„ Samorząd mógłby wykazać większą inicjatywę np. mogliby prowadzić konsultacje na temat tego , co uczniowie chcą przeprowadzić w naszej szkole , np. prezentacja na temat ACTA.”

4. Kto Twoim zdaniem powinien wchodzić w skład Samorządu Szkolnego ?
Zdaniem większości uczniów powinniśmy wybierać Samorząd Szkolny głosując w demokratycznych wyborach !
 

5. Czy uważasz , że Samorząd Szkolny jest potrzebny ?
 
 
6. Czy chciałbyś działać w Samorządzie Szkolnym ?
 
7. Czy uważasz, że działalność w Samorządzie Szkolnym może przygotować do przyszłej pracy w polityce ? Odpowiedź uzasadnij.

 

Uzasadnienia :
NIE , ponieważ :
-„Uczniowie szkoły zazwyczaj nie traktują poważnie Samorządu Uczniowskiego , uczniowie nie mają żadnych wymagań.”
-„ Myślę, że bycie w Samorządzie Szkolnym jest pewnego rodzaju zabawą. Daleko im do polityki.”
-„ Te dwie dziedziny nie są ze sobą związane.”
TAK, ponieważ:
-„Działalność w Samorządzie Uczniowskim uczy podejmowania odpowiedzialnych decyzji w grupie.”
-„Działalność w  Samorządzie Szkolnym uczy publicznych wystąpień, kreatywności , dodaje pewności siebie, naucza pracy w grupie.”
-„ Członkowie Samorządu Szkolnego potrafią poprawnie dyskutować z innymi.”
8. Czego oczekujesz od Samorządu Szkolnego ? Jakie działania powinien podejmować ?
- „ Częstszego urządzania ankiet, by zebrać pomysły uczniów.”
-„Skierowania bardziej w stronę uczniów, a nie własnych interesów np. mydło w łazienkach, ogrzewanie w szkole.”
-„Dobrych głośników i rocka w nich.” J
-„Dużo imprez, na zadowalającym poziomie organizacji oraz zrobienia porządku ze sklepikiem.”
-„ Organizacji wycieczek.”
9. Czy orientujesz się kim jest przewodniczący szkoły ? Podaj imię i nazwisko przewodniczącego.
Uczniowie w odpowiedziach podawali : Prawidłowe imię i nazwisko przewodniczącej szkoły – Marleny Chuderewicz, imię i nazwisko poprzedniego przewodniczącego szkoły - Janka Jankowskiego, imię i nazwisko innych osób oraz podawali odpowiedź „nie wiem”.
 
 
11. Czy uważasz, że będąc w składzie Samorządu Szkolnego trzeba poświęcać dużo czasu i energii by wykonywać swoje obowiązki ?

 


Ponadto od poniedziałku ruszyła plakatowo promocyjna akcja dotycząca Naszych działań w przyszłym tygodniu



 Danka Mackojć, Łukasz Zarzyczny (IIIA)
CDN.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz