"Dzieci" polskiej transformacji
wobec dylematów demokracji, samorządów i moralnego wymiaru obywatelstwa.
(odsłona trzecia)
W dniu 16 marca, przeprowadziliśmy w naszej szkole ankietę
dotyczącą funkcjonowania i oceny samorządu szkolnego.
Dokładne wyniki zaprezentujemy i omówimy podczas coraz bardziej zbliżających się trzydniowych działań, ale niecierpliwych już teraz zapraszamy do lektury wyników ankiety (umieszczonych poniżej) oraz na naszego bloga na portalu Centrum Edukacji Obywatelskiej gdzie także opublikowaliśmy jej dokładne opracowanie.
Post z plikiem - "wyniki sondy" jest do ściągnięcia z bloga CEO
: TUTAJ
Pełna wersja opracowania także poniżej
Ankieta dotycząca samorządu szkolnego w VII Liceum
Ogólnokształcącym.
Liczba przepytanych :
42 osoby.
(po trzy osoby z klas : IA, IB, IC ,ID ,IIA ,IIB ,IIC ,IIE
,IIIA ,IIIB ,IIIC ,IIID, IIIE )
1.Czym Twoim zdaniem jest samorząd szkolny?
Najciekawsze odpowiedzi :
- „Jest to grupa uczniów , która jest łącznikiem między
uczniami, a nauczycielami. Ich celem jest działanie na korzyść uczniów , a ich
zadaniem jest zgłaszanie problemów do rozwiązania i wysuwanie propozycji
mających polepszyć warunki nauki i atmosferę w szkole.”
-„Organizacja szkolna, w której skład wchodzą uczniowie
sprawujący opiekę- władze nad różnymi imprezami, posiadają opiekuna –
nauczyciela, który decyduje o wcieleniu pomysłów w życie.”
- „Organizacja szkolna, która organizuje różne apele,
atrakcje i dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, które rozwijają zainteresowania
uczniów.”
- „Drugi organ władzy w szkole.”
- „Samorząd szkolny to instytucja , która wpływa na życie
szkoły- zmienia je, organizuje różnego rodzaju przedsięwzięcia. Jest otwarta na
propozycje.”
2. Czy uważasz, że samorząd szkolny dobrze prosperuje w
naszej szkole ?
Oceń w skali od jeden do 10 . Odpowiedź uzasadnij.
a) Podział ze względu na klasy I, II
i III
b) Podział ze względu profile
Uzasadnienia
punktacji:
a) Zdanie niektórych
osób , które oceniły samorząd szkolny najniższą punktacją.
-„ Czasami się zastanawiam
czy w ogóle mamy samorząd szkolny, ponieważ nic się nie dzieje.”
-„Samorząd szkolny
słabo nagłaśnia większość działań, które podejmuje.”
-„ Nie zauważyłam
żadnych działań samorządu w szkole.”
b) Zdanie niektórych
osób ,które oceniły samorząd szkolny na 5 punktów.
-„Nie jest źle, ale
mogłoby być lepiej.”
-„Samorząd nie
wykazuje się ani nadmiernie, a też nie jest tak , że nie robią nic, więc ocena
jest wypośrodkowana.”
-„Samorząd organizuje
różne imprezy, interesuje się działaniem szkoły, ale mało wprowadza zmian.”
c) Zdanie niektórych
osób, które oceniły samorząd szkolny na minimum 8 punktów.
-„Imprezy
okolicznościowe , odbywające się w szkole są dobrze zorganizowane.”
-„ Samorząd
Uczniowski organizuje dużo zajęć pozalekcyjnych, debaty międzyszkolne, konkursy
sportowe.”
3. Czy
zmieniłbyś/abyś coś
w Samorządzie Szkolnym w naszej szkole ? Jeśli tak , to co ?
Co by zmienili, oto propozycje :
- „Zmieniłbym sposób wybierania Samorządu
Uczniowskiego. Powinny odbywać się wybory.”
-„Chciałbym , żeby Samorząd Uczniowski
bardziej liczył się ze społecznością szkolną.”
-„Organizowałbym więcej imprez , zająłbym
się radiowęzłem.”
-„Przyspieszył bym proces przepływu
informacji miedzy Samorządem Uczniowskim , a społecznością VII LO”
-„ Samorząd mógłby wykazać większą
inicjatywę np. mogliby prowadzić konsultacje na temat tego , co uczniowie chcą
przeprowadzić w naszej szkole , np. prezentacja na temat ACTA.”
4. Kto Twoim zdaniem
powinien wchodzić w skład Samorządu Szkolnego ?
Zdaniem większości
uczniów powinniśmy wybierać Samorząd Szkolny głosując w demokratycznych
wyborach !
5. Czy uważasz , że
Samorząd Szkolny jest potrzebny ?
6. Czy chciałbyś
działać w Samorządzie Szkolnym ?
7. Czy uważasz, że
działalność w Samorządzie Szkolnym może przygotować do przyszłej pracy w
polityce ? Odpowiedź uzasadnij.
Uzasadnienia :
NIE , ponieważ :
-„Uczniowie szkoły
zazwyczaj nie traktują poważnie Samorządu Uczniowskiego , uczniowie nie mają
żadnych wymagań.”
-„ Myślę, że bycie w
Samorządzie Szkolnym jest pewnego rodzaju zabawą. Daleko im do polityki.”
-„ Te dwie dziedziny
nie są ze sobą związane.”
TAK, ponieważ:
-„Działalność w
Samorządzie Uczniowskim uczy podejmowania odpowiedzialnych decyzji w grupie.”
-„Działalność w Samorządzie Szkolnym uczy publicznych
wystąpień, kreatywności , dodaje pewności siebie, naucza pracy w grupie.”
-„ Członkowie
Samorządu Szkolnego potrafią poprawnie dyskutować z innymi.”
8. Czego oczekujesz
od Samorządu Szkolnego ? Jakie działania powinien podejmować ?
- „ Częstszego
urządzania ankiet, by zebrać pomysły uczniów.”
-„Skierowania
bardziej w stronę uczniów, a nie własnych interesów np. mydło w łazienkach,
ogrzewanie w szkole.”
-„Dobrych głośników i
rocka w nich.” J
-„Dużo imprez, na
zadowalającym poziomie organizacji oraz zrobienia porządku ze sklepikiem.”
-„ Organizacji
wycieczek.”
9. Czy orientujesz
się kim jest przewodniczący szkoły ? Podaj imię i nazwisko przewodniczącego.
Uczniowie w
odpowiedziach podawali : Prawidłowe imię i nazwisko przewodniczącej szkoły –
Marleny Chuderewicz, imię i nazwisko poprzedniego przewodniczącego szkoły - Janka
Jankowskiego, imię i nazwisko innych osób oraz podawali odpowiedź „nie wiem”.
11. Czy uważasz, że
będąc w składzie Samorządu Szkolnego trzeba poświęcać dużo czasu i energii by
wykonywać swoje obowiązki ?
Ponadto od poniedziałku ruszyła plakatowo promocyjna akcja dotycząca Naszych działań w przyszłym tygodniu
Danka Mackojć, Łukasz Zarzyczny (IIIA)
CDN.